loading...
تدریس الکترونیکی ومجازی (( دوره متوسطه اول))
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
دانلود20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 0 1743 farah
~~دانلود~~20سوال چهارگزینه ای عربی هفتم از دروس 14-15-16 0 873 farah
نمونه سوال پیام آسمانی هفتم از درسهای 9-10-11 0 1935 farah
سوال قران هفتم در بهمن ماه 92 از درس 6 -8 -7 0 799 farah
نمونه سوال عربی هفتم 0 1755 farah
نمونه سوال عربی هفتم در ترم دوم به دو صورت 0 1901 farah
سولات عربی سوم راهنمایی در دی ماه 90 0 577 farah
سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 0 604 farah
سوالات قران سوم راهنمایی در دی ماه92 0 485 farah
پاورپوینت درس پنجم قرآن پایه ی هفتم(متوسطه اول) 1 979 farah
نمونه سوال عربی هفتم قسمت 2 0 877 farah
سوالات میان ترم عربی هفتم 0 737 farah
پاور پونت عربی هفتم درس 8 - 0 874 farah
سوالات نیم ترم اول عربی سوم راهنمایی 0 528 farah
پاور پوینت درس 9 عربی هفتم 0 1021 sayedmozaffar
نمونه سوال عربی سوم راهنمایی 0 733 sayedmozaffar
پاور پوینت درس 8 عربی هفتم 0 800 sayedmozaffar
مجموعه سوالات امتحاني کتاب پيام هاي آسمان پايه اول متوسطه (هفتم) 0 1854 sayedmozaffar
فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی 0 927 sayedmozaffar
فیلم ها ونرم افزار های کمک آموزشی 0 694 sayedmozaffar
سيدمظفرموسوي نسب بازدید : 739 پنجشنبه 28 آذر 1392 نظرات (1)

استاد عبدالباسط
 
 
 
زندگینامه

متن حاضر گزیده ویرایش شده ای از یك مصاحبه با استاد عبدالباسط می باشد، كه به صورت زندگینامه خود نوشت تنظیم شده است.

من" عبدالباسط محمد عبدالصمد" از قریه ارمنت كه حالا مبدل به شهر شده از توابع استان قنا در جنوب مصراست؛ فاصله ارمنت با قاهره تقریباً 700 كیلومترمی باشد. من در سال 1349 هجری قمری،( 1307 هجری شمسی) به دنیا آمدم .

در ده سالگی قرآن را حفظ نمودم. عاشق قرآن بودم و از خدا آرزو می كردم كه یك قاری مشهور بشوم. من برای شنیدن قرآن، مسافت زیادی را پیاده طی می كردم؛ چون در آن زمان در خانه ها رادیو وجود نداشت و فقط قهوه خانه ها رادیو داشتند.

شیخ رفعت و شیخ شعشاعی- دو نفری كه در آن زمان مشهور بودند- در رادیو قرائت قرآن داشتند. شیخ رفعت دو بار در هفته روزهای دوشنبه و جمعه  تلاوت داشت. و ما سه كیلومتر راه را پیاده طی می كردیم تا به صدای شیخ رفعت گوش بسپاریم و برای استفاده از سایر قاریان در جلسات شبانه قرآن شركت می كردیم . من در مكتبخانه های همان روستا قرآن را حفظ كردم . در آن زمان هنوز روستای ما مبدل به شهر نشده بود.

من به پدرم گفتم كه می خواهم علم قرائات را فرا گیرم و قاری مشهور بشوم. پدرم مرا تشویق كرد. اما برادران بزرگترم به دانشگاه الأزهر رفتند و در علوم دیگری تحصیل كردند.

پدرم می خواست مرا به " طنطا" كه ناحیه ای مشهور در علوم قرائات و تعلیم علوم قرآنی بود ببرد، اما شیخی از ناحیه شمال به روستای ما آمد و برای تعلیم علوم قرآنی و قرائات، مردم از او استقبال كردند، كه من هم نزد او رفتم و قرائات سبع را یاد گرفتم. او احساس می كرد كه من علاقمند هستم و توانایی دارم كه قرائات سبع را یاد بگیرم، پس مرا در این امر تشویق می كرد . او قصد آموزش ده قرائت را داشت اما من به فراگیری هفت قرائت قانع بودم . معلم مرا با خود در جلسات شبانه قرآن همراه می برد و تقریباً مرا مثل فرزند خود حساب می كرد.

من قرآن را در ده سالگی و قرائات سبعه را در 12 سالگی و عشره را در 14 سالگی، یعنی همه قرائت های دهگانه را- الحمدلله- آموختم . 

ما علاوه بر حفظ قرآن، در كتاب ها معانی را هم فرا می گرفتیم. چون علم به معانی در رعایت وقف و دیگر قواعد لازم است.

گرچه در مصر دانشكده قرائات قرآنی ایجاد شده ولی هنوز هم چند مكتبخانه در مصر موجود است ولی مسئولین دوباره تشویق  شده اند تا مكتبخانه ها به وضع سابق خود برگردد.

البته مدرسه قرائات هم هست ولی این مخصوص كسانی است كه قرآن را حفظ كرده اند و می خواهند قرائت ها را بیاموزند و این مدرسه وابسته دانشكده زبان ادبیات و عرب به دانشگاه الأزهر است. و قرائت های هفتگانه، دهگانه، چهارده گانه، قواعد قرآن و زبان عربی و به طور كلی علوم قرآنی و علوم وابسته به آن در آنجا تدریس می شود.

من تمام وقت خود را صرف قرآن كرده ام و تمام زندگی ام صرف تعلیم قرآن و جلسات دینی شده است. گرایش من بیشتر به قرائت قرآن و برگزاری لیالی قرآنی و دعوت های شخصی از كشورهای اسلامی و ضبط رادیویی و تلویزیونی و... است.

هنگامی كه 19 سال داشتم در سال 1951 برای اولین بار به قاهره رفتم. و حافظ قرآن بودم و در منطقه"صعید" شهرتی داشتم.  به مناسبت میلاد پیامبر جشنی برپا بود. بعضی ها مرا می شناختند و تمایل داشتند من در بعضی از این مناسبت ها قرآن بخوانم. اما من به علت غربت، و حضور قاریان معروف تردید داشتم. یكی از علما كه مرا می شناخت از من درخواست كرد كه ده دقیقه قرآن بخوانم. من پذیرفتم كه ده دقیقه قرآن بخوانم اما یك ساعت و نیم طول كشید. سبحان الله . توفیقی از جانب خداوند بود و مسجد پر شد از جمعیت، مرتباً از من می خواستند كه باز هم بیشتر بخوانم و من همچنان تلاوت می كردم .

 

روز بعد باز از من خواستند بخوانم و من هم حاضر شدم. بعضی از مسئولین هم بودند كه البته آنها را نمی شناختم. مرا خواستند و گفتند:" اهل كجا هستی"؟

گفتم:" اهل صعید هستم، از روستایی به نام ارمنت."

به من گفتند:" چرا به رادیو نمی آیی شهرت پیدا كنی؟"

گفتم:" من در صعید مشهور هستم."

گفتند:" به جای آن كه در یك منطقه مشهور باشی، در همه دنیا شهرت پیدا می كنی."

گفتم كه باید با دیگران و از جمله پدر مشورت كنم.

به من گفتند: لازم نیست، توكل بر خدا كن و به رادیو بیا. من نیز چون حس كردم كه پیشرفتی برای من  در این كار هست، پذیرفتم . در آن زمان، شیخ الضباع مسئول جلسات قرآنی بود و كتاب هایی در زمینه قرائات و علوم قرآنی نوشته بود، او در علوم قرآنی و قرائت ها مرجع به حساب می آمد. شیخ پس از این كه متوجه شد قرائات سبع را حفظ هستم؛ به من تبریك گفت و وعده داد كه اوقاتی برای قرائت قرآن در رادیو برایم مشخص كند.

از آن پس هر یك ماه یا هر یك ماه و نیم یك بار، در رادیو تلاوت داشتم . نماز صبح را در مقام حضرت زینب(س) می خواندم و بیرون می رفتم و پیاده تا رادیو كه در خیابان علوی بود می رفتم و ساعت 5/6 تا 7 صبح تلاوت قرآن داشتم.

 

در سال 52 بود كه به حج مشرف شدم و برای اولین بار بود كه در همین كشور تلاوت قرآن من روی نوار ضبط شد. البته در تلاوت از برخی قاریان از جمله شیخ مصطفی اسماعیل، مرحوم شیخ شعشاعی و شیخ رفعت نیز تاثیر داشته ام . این یك قاعده است كه هرگاه  قرآن از دل خوانده شود، بر دل هم می نشیند و در خود خواننده هم تأثیر می گذارد. من روش خاصی در قرائت قرآن داشتم كه از كسی هم اكتساب نكرده بودم. كه البته شنیده ام این روش، هم اكنون در مصر، و در سایر كشورها، حتی در مالزی و اندونزی و جاهای دیگر دارای مقلدان فراوانی شده است. من خوشحالم كه كسی از روش من تقلید می كند ولی در عین حال تقلید را تشویق و تأیید نمی كنم، چون عمر تقلید كوتاه است.

و  شخص تقلید كننده از تقلید سایر قاریان خسته خواهد شد.  لازم است انسان برای آن كه بتواند كار قرائت قرآن را ادامه بدهد، شیوه ای برای خود انتخاب كند. 

از طرف دیگر صدا، یك موهبت است و میكروفون، تنها ابزاری است كه صدا را نیرومند می كند و آن را به جاهای دور دست و به گوش شنوندگان بیشتر می رساند، اما صدا باز هم فی نفسه باید زیبا باشد و دارای ارزش خاص خودش.

قاری قرآن می تواند هم داخل یك استودیو به تلاوت بپردازد هم در برابر شنوندگان. بعضی اوقات كه انسان دچار حالت معنوی خاصی می شود ممكن است كه یك ساعتی، ساعت تجلی باشد. گاهی اوقات انسان منسجم است. در آن ساعات، فیوضات الهی وجود دارد. در این اوقات ممكن است در استودیو بخواند و بهتر از هنگامی كه مردم حضور دارند، بشود. در بعضی اوقات برعكس، حضور مردم برای او بهتر است. بنابراین، بستگی به حالت قاری دارد. ساعاتی وجود دارد كه همراه با معنویت است: فرشتگان نازل می شوند و همراه با فیوضات الهی است، گاهی انسان در مسجد تلاوت می كند و احساس می كند كه یك فضای نورانی بر آنجا حاكم است. من خودم یك بار در روضه شریف نبوی قرآن می خواندم، اصلاً  احساس خستگی نكردم.

در آن زمان، مرحوم ملك محمد پنجم، پادشاه مغرب بود و من در آن سفر همراه او بودم. بعد از پایان قرائت قرآن، احمد بنّانی كه از مقامات بلندپایه دربار مغرب بود، آمد و گفت: اعلیحضرت پادشاه از شما می خواهد كه به مغرب بیایید و در آنجا اقامت دائمی داشته باشید و هر چه بخواهید برایتان فراهم می كنند.

 

من در آنجا سوره مزمل را تلاوت می كردم و حالت عجیبی داشتم. گویا در بهشت قرآن می خواندم. به یاد حدیث پیامبر بودم كه فرمود:" بین محراب و منبر من بوستانی از باغ های بهشت است."

این مسئله را انسان باید به خدا بسپارد، بعضی اوقات هست كه انسان به آن توجه ندارد و می فهمد كه فیوضات الهی و معنویت عجیبی در آنجا به داد او می رسد و بعضی اوقات تصمیم می گیرد كه به بهترین وجه بخواند اما بر خلاف تصورش، موفق نمی شود.

 قرائت قرآن در روزها و شب های ماه رمضان، دارای حالات دیگری است.

 

رمضان، دارای زیبایی خاصی است. قرآن در ماه رمضان نازل شده و در آن ماه همواره قرائت می گردد، لذا انسان از قرائت قرآن در ماه رمضان بیشتر لذت می برد تا در اوقات دیگر. البته تحسین قاری، توسط شنوندگان هم موثر است كه البته من الفاظی را كه خارج از حد باشد نمی پسندم.

"الله الله" گفتن با صدای ملایم مقبول است و اشكالی ندارد، اما صداهایی كه بیش از حدّ باشد و همچنین در جای خود به كار نرود، شایسته نیست. مثلاً تحسین در بعضی آیات خوب است. اما تحسین در آیاتی كه مربوط به عذاب است خیلی خوب نیست.

در آیاتی كه ذكر بهشت و نعمتی می شود، تحسین خوب است اما در بعضی جاها حتی معنای آیه قرآنی را نمی فهمند و فریاد می كشند: الله . این از نظر من تحسین نیست. علاوه بر این، من هرگز بلندتر بودن صدای شنوندگان را نسبت به قاری درست نمی دانم و یك محفل آرام را برای قرائت قرآن بهتر می دانم. اگر آرامش باشد بهتر از سر و صداست.

نحوه قرائت قرآن را، هم به صورت ترتیل، هم به صورت تحقیق می پسندم. بعضی ها ترتیل را و برخی دیگر تحقیق را می پسندند و این به عهده انسان است كه گوش دادن به كدام طریق را بپسندند.

فرق بین آن دو در اینست كه:

ترتیل، قرائت سریع است، یعنی به حَدی كه آهنگین نیست.

تحقیق، قرائت آهنگین است كه با صدای خوش و زیبا خوانده می شود.

گفته می شود كه قرائت دارای نت و آهنگ است و نزدیك به موسیقی است. ولی باید گفت كه: خود صدای خوش فی نفسه موسیقی است.

می گویند ابن مسعود در محضر پیامبر قرآن می خواند و پیامبر همواره به او می فرمود: ابن مسعود! برای ما قرآن بخوان. اما در عین حال علاقه داشت كه از دیگران هم قرآن را بشنود.

اصولاً قرآن اگر با صدای نه چندان خوشی هم خوانده شود، فی نفسه باز هم دوست داشتنی است

     بقیه در ادامه مطلب

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • تور هتل داریوش کیش
  • قیمت هتل های کیش
  • قیمت هتل در کیش
  • مطالب پیشرفته9
  • نوین پی سی :: نوین ترین فروشگاه آنلاین در ایران
  • دانلود آهنگ جدید
  • طلوع خورشید
  • گروه آموزشی دینی و قرآن وعربی متوسطه اول استان هرمزگان
  • عربی برای همه . آموزش مکالمه عربی
  • پایگاه قرآنی دارالقرآن
  • دی ال سی
  • سایت معلمان واساتید عربی
  • گروه آموزشی معارف و عربی در سوریه و لبنان و اردن
  • قرآن ، پیام های آسمانی و عربی دوره راهنمایی و متوسطه
  • شبکه مترجمین ایران
  • گروه آموزشی عربی استان هرمزگان
  • وبلاگ عادل اشکبوس مؤلف کتب عربی
  • سایت گروه درسی عربی
  • آموزش درس عربی متوسطه 1
  • دوست قرآنی
  • پیام نسیم
  • فرهنگ لغت
  • نورالجبین
  • آموزش درس عربی (خانم آقایی)
  • پایگاه درسهایی از قرآن
  • دینی وعربی متوسطه اول (خانم انا محمدی)
  • گروه دینی وعربی شهرستان آبیک
  • عنوان آزمایشی
  • گروه آموزشي ديني و عربي متوسطه اول
  • زنگ عربی (خانم دل آرام)
  • عکس های دوربین ما
  • مرجع بزرگ ایرانیان|مرجع نمونه سوالات درسی تمام مقاطع و دانلود سنتر بزرگ ایران
  • قرآن،عربی و پیام دوره متوسطه1(مشهد مقدس)
  • آموزش قرآن دینی وعربی(آقای محمدتقی باقری)
  • آموزش درس عربی ( خانم سعدی)
  • گنجینه عربی-علیزاده
  • آمزش الکترونیکی متوسطه اول(آقای غریبی)
  • سايت امام علي (ع)
  • سرزمين دانلود
  • پايگاه كيفيت بخشي آموزشي ديني وقرآن استان گيلان
  • گنجینه عربی 2- علیزاده
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    مطالب وب سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
    لوگوی دوستان
    لوگوی ما

    آموزش آنلاین ((موسوی))

    آمار سایت
  • کل مطالب : 205
  • کل نظرات : 169
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 738
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 92
  • بازدید امروز : 194
  • باردید دیروز : 1,317
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,274
  • بازدید ماه : 4,394
  • بازدید سال : 25,836
  • بازدید کلی : 628,446
  • درباره سایت

    بنده دبير قرآن- پيام هاي آسمان وعربي هستم

    اين وب سايت رابراي استفاده دبيران ودانش آموزانمحترم طراحي نموده ام اميدوارم مفيد باشد

    مارابانظرات سازنده خود یاری نمایید با تشکر

    نمایش زنده اخبار

    نمایش زنده اخبار