بر ای دریافت فایل روی لینک زیر کلیک کنید
http://s3.picofile.com/file/8100367818/nemonacar_gorohi_payam3.rar.html
برای دانلود فایل روی لینک زیر کلیک کنید
-۱ درس قبل ذهن دانشآموزان را با اين مساله كه بايد براي سراي ديگر توشه آماده كنند، به خوبي آماده كرد. آنها دانستند كه اگر از حالا به فكر جمع نمودن ره توشه براي سفر آخرت نباشند، يقينا در آن سرا دست خالي خواهند ماند و از اين رو به دنبال يافتن اين پرسش هستند كه براي داشتن سفري آسوده چه بايد بكنند؟
اين درس به دنبال پاسخ به بخشي از اين پرسش است و برخي اعمالي را كه در هنگام مرگ و پس از آن در آسايش و سختي طي نمودن اين مسير موثر است معرفي ميكند.
2- مواردي كه در اين درس به عنوان اعمال موثر در زندگي پس از مرگ بيان شدهاند، همگي براساس نياز مخاطب گزينش شدهاند.
چرا كه نوجوان امروز ما معمولا رفتار مناسبي با پدر و مادر خويش ندارد و آن گونه كه شايستهي آنهاست رفتار نميكند. بد خلقي و بد اخلاقي نيز يكي ديگر از ويژگيهاي اين سن نوجوان است. زيرا با ورود وي به سن بلوغ و تغييرات روحي و شخصيتي دجار بحرانها و تعارضاتي ميشود كه به شدت بر اخلاق و منش او تاثير ميگذارد و همين امر موجب بروز برخي خشونتها و بد خلقيها از سوي او ميشود.
بحث كمك به ديگران كه تحت عنوان صدقه ياد شده است نيز، يكي از موارد ضروري است كه بايد در اين سن به مخاطب آموزش داده شود. زيرا اگر نوجوان در اين سن، با فرهنگ توجه به محرومان و نيازمندان آشنا نشود و خود را از حالا به اين مساله عادت ندهد، در سنين بالاتر نيز توجهي به اين مساله نخواهد داشت.
3- همكاران محترم توجه داشته باشند كه عملي كه در اين درس به عنوان اعمال موثر در زندگي اخروي ياد شدهاند،؛ گرچه در آخرت به صورت كامل ظهور پيدا ميكنند و اثرات و بركات فراوان خود را نشان ميدهند اما در همين زندگي دنيا نيز اثر و بركات فراواني دارند.
مثلا نيكي به پدر و مادر در همين دنيا نيز موجب نزول خير و بركت از سوي خدا ميشود. در روايت امام صادق (ع) نيز كه در درس آمده به اين نكته اشاره شده است. ايشان نيكي به پدر و مادر را هم موجب آسان شدن مرگ دانستهاند و هم موجب دور ماندن انسان از فقر و تهي دستي در دنيا.
همچنين خوش اخلاقي نيز هم در اين دنيا موجب راحتي و آسايش است هم در آخرت. در روايات فراواني خوش اخلاقي عامل فزوني رزق و روزي در دنيا معرفي شده است.
صدقه دادن نيز علاوه بر بركاتي كه در آخرت دارد، در دنيا انسان را از بلاهاي گوناگون نجات ميدهد.
از اين رو دانشآموزان بايد بدانند كه حتي اگر خوهان آسايش و رفاه در اين دنيا هم هستند، بايستي به اين صفات نيك اخلاقي تن دهند.
4- نكته مهمي كه از داستان امام سجاد و كمك او به نيازمندان دريافت ميشود، اين است كه آن چه به صدقه ارزش ميدهد و بر ثواب و پاداش آن ميافزايد، مراجعهي خود ما به انسانهاي فقير و رسيدگي به حال آنان است. يعني نبايد منتظر بمانيم تا فرد نيازمند به ما مراجعه كند و درخواست كمك كند بلكه همچون امام سجاد (ع) بايستي خود ما به دنبال فقرا باشيم و هم و غم رفع نيازهاي آنان را داشته باشيم. امام ميتوانست در خانه بنشيند و به فقرا بگويد براي دريافت صدقات به نزد او بيايند اما ايشان خودشان بدون كمك گرفتن از اصحاب و ياران به سراغ فقرا ميرفتند و پيش از آنكه آنان چيزي درخواست كنند به درخواست آنان پاسخ ميگفتند. معناي حقيقي صدقه و كمك به نيازمند اين است.
1- اين درس نخستين درس در خصوص معاد در دورهي راهنمايي است. در تبيين اهميت اين اصل اعتقادي لازم است به دانشآموزان تفهيم شود كه اعتقاد به معاد موضوعي مشترك در ميان تمام اديان الهي بوده و علاوه بر مسلمانان، پيروان تمام شرايع آسماني ديگر نيز معتقد به زندگي پس از مرگ هستند.
2- علت تاكيد همهي اديان بر مساله معاد اين است كه اعتقاد به معاد اصلي ترين انگيزه براي اجراي احكام و دستورات در ميان پيروان اديان مختلف به شمار ميرود و احكام، معارف و تعاليم مختلف فردي و اجتماعي اديان، بدون در نظر گرفتن اين اصل هيچ ضمانتي براي اجرا ندارند.
اگر واقعا هيچ محاسبه و مجازاتي در ادامه دنيا وجود نداشته باشد و با مرگ پرونده انسان براي هميشه بسته شود، چه انگيزهاي ميتواند از زياده خواهي بشر در زندگي فعلياش جلوگيري كند؟ چرا يك فرد فقير نبايد دست به دزدي و خيانت بزند و چرا يك فرد ثروتمند بايد به ديگران كمك كند؟ در حقيقت باور به معاد و پاداش و مجازاتهاي آن در حقيقت نقش پليسي را ايفا ميكند كه همواره همراه انسان است و از درون بر آنها نظارت دارد.
3- از آن جايي كه رويكرد كتاب ‹‹پيامهاي آسمان›› بهره گيري از مقبولات و پيش فرضهاي فطري دانش آموزان است، تلاشي براي اثبات استدلالي عقايد ديني براي دانشآموزان در سنين حدود 12 سالگي انجام نميدهد. زيرا اين كار در اين سن بيش از آنكه فهم ديني آنان را افزايش دهد، انديشهي آنان را با شبهاتي درگير ميسازد كه توانايي درك پاسخ آنها را در اين سن و سال ندارند. لذا با توجه به اينكه دانشآموزان در اين سنين اصولا منكر روز قيامت و معاد نيستند، از بيان براهين مختلف كلامي و فلسفي در اثبات معاد خودداري كرده و بيان اين مطالب را به دوران دبيرستان واگذار نموده ايم.
1- يكي از اهداف اين درس متوجه كردن مخاطبان به ناتواني و ضعف انسان از يك سو و قدرت و توانايي خدا از سوي ديگر است. اگر ما خوب به خود و اطراف خود نگاه كنيم ميبينيم كه در بسياري از نيازهاي خود محتاج ديگرانيم. مثلا وقتي مريض ميشويم و در بستر بيماري ميافتيم. خودمان توان مراقبت از خودمان را نداريم، بايد كساني مراقبمان باشند، از سوي ديگر، براي مداوا نياز به پزشك و دارو داريم.
از طرف ديگر همين ديگراني که ما نيازمند آن ها هستيم خودشان نيز نيازمند کسان ديگري هستند. پس در نگاه اول شايد فكر كنيم كه ما با كمك ديگران است كه ميتوانيم نيازهاي خود را بر طرف كنيم اما اگر كمي دقيقتر شويم مييابيم كه ديگران نيز خود محتاج هستند و نيازمند. مثلا ما فكر مينيم كه اين پزشك و دارو است كه ما را خوب ميكند اما در نگاه دقيقتر به اين مطلب پي ميبريم كه چه كسي درمان اين درد را در دارو قرار داده است؟ و يا چه كسي به پزشك هوش و استعداد داده تا به دنبال علم طب برود و راه درمان بيماريها را فرا گيرد؟
و يا ما فكر ميكنيم كه اين كشاورز است كه نياز ما به بسياري از مواد غذايي را تامين ميكند. اما با نگاه دقيقتر پي ميبريم كه اين كس ديگري است كه به اين بذر خاصيت رشد كردن داده تا بزرگ شود و گندم و حبوبات ما را تامين كند.
پس اگر دقيق نگاه كنيم همهي ما محتاج و نيازمنديم و تنها يك كس است كه بينياز است و نيازهاي همهي ما به او ميرسد.
2- با توجه به اينكه در اين درس براي ياري خواستن تنها به خدا تكيه ميكنيم ممكن است اين شبهه به وجود آيد كه آيا ما نبايد از ديگران كمك بخواهيم؟
پاسخ آن است كه هدف ما از بيان اينكه تنها بايد از خدا ياري خواست و به او اميد داشت اين است كه متوجه باشيم كه غير خدا نيرو و توان مستقل و جدايي از خدا ندارد و ما نبايد گمان كنيم كه مثلا يك پزشك بدون خواست و اراده خدا قادر خواهد بود ما را درمان كند و اگر ما به پزشك رو بياوريم ديگر نيازي به خدا نداريم. در نگاه سطحي شايد اين پزشك باشد كه ما را درمان ميكند اما با نگاه عميق اين خداست كه قدرت شفا را در دارو نهاده و يا به پزشك عقل و هوش داده تا درس بخواند و علم پزشكي ياد بگيرد. در واقع در راس همهي اينها خدا قرار دارد و اگر او نخواهد بهترين پزشكها و قويترين داروها نيز گاه از درمان يك بيمار عاجزند.
پس منظور ما اين نبوده كه از ديگران ياري نخواهيم بلكه منظور اين است كه آنگاه كه براي رفع نيازهاي خود رو به سوي ديگران ميآوريم، گمان نكنيم كه ديگران به تنهايي قادر به حل مشكل و نياز ما هستند بلكه اين توانايي را نيز خدا به آنها داده است.
3- خداوند به دليل لطف و رحمت فراگيري كه در حق همهي بندگان دارد همهي انسانها را از بسياري از نعمات خود بهرهمند ميكند. مثلا خداوند آن قدر مهربان است كه حتي كافران و مشركان را نيز از نعمتهاي خود بهرهمند کرده است و اينگونه نيست كه خدا آنان را در فقر و قحطي قرار دهد، يا از نعمت خوراك محروم كند. اما خداوند علاوه بر اين رحمت فراگير، يك رحمت مخصوص و ويژه نيز دارد كه تنها شامل افراد خاصي ميشود. اين لطف خاص خدا باعث ميشود تا حمايت و ياري خدا در همهي لحظات زندگي شامل حال انسان شود و بتواند بر بسياري از مشكلات و سختيها غلبه كند. اما چه كنيم تا اين لطف خاص شامل ما نيز بشود؟ در اين درس چند مورد از اعمالي كه موجب توجه خاص خدا به بندگان ميشود معرفي گرديده است.
1- يكي از اهداف مهم اين درس آشنا نمودن دانشآموزان با بحث نظارت الهي است. يعني بدانند هميشه و در همه حال كسي ناظر بر آن ها و اعمال آنهاست و هيچ گاه تنها و رها شده به حال خود نيستند. اگر انسان با تمام وجود اين مساله را درک کند ديگر هيچ گاه حاظر به انجام گناه نيست، زيرا ميداند که تمام اعمالش به خوبي ديده ميشود.
طبق آيات و روايات، علاوه بر خدا، فرشتگان و اولياي الهي نيز ناظر بر اعمال انسانند. کاتبان اعمال هر لحظه با ما هستند و کارهاي خوب و بد ما را مينويسند و اعمال ما نيز به محضر امام زمان عرضه ميشود. حال آيا کسي که اين همه ناظر دارد حاظر ميشود به راحتي تن به گناه دهد؟!
2- بحث نظارت خدا و فرشتگان خدا، نگاهي توام با ترس در دانشآموزان نسبت به خداوند ايجاد ميکند، زيرا توجه به اين که انسان هر لحظه مراقباني دارد که شاهد و ناظر اعمال او هستند و لحظه به لحظهي او را ثبت و ضبط ميکنند، موجب نوعي ترس و دلهره در درون انسان ميشود. اگر چه اين ترس مطلوب است و موجب پرهيز از گناه ميشود اما براي اينکه نوع نگاه دانشآموزان به خداوند، نگاهي صرفا از سر ترس و اضطراب نباشد، بحث حفاظت الهي به دنبال بحث نظارت مطرح شده است. يعني اينکه خدايي که دائم ناظر ماست، حافظ ما نيز هست و براي تک تک ما فرشتگاني گمارده تا ما را از خطرات حفظ کنند. اين گونه نيست که خداوند صرفا ناظري باشد که همچون ناظران و مراقبان بشري به دنبال مچگيري و ثبت خطاها باشد، بلکه او ناظري رئوف است که نظارت او باعث مراقبت و حفاظت از ما نيز هست. بنابراين همراه شدن بحث حفاظت خدا با بحث نظارت، باعث ميشود تا دانش آموز احساس کند که اگر چه هر لحظه ناظر و ناظراني دارد اما همين ناظران، مراقبت از او را نيز بر عهده دارند. توجه به اين دو مساله در کنار هم، حس خوبي را نسبت به خداوند در مخاطب ايجاد ميکند و احساس ترس او تبديل به احساس امنيت و آرامش ميشود.
3- در توضيح مطلب قبل و براي جا افتادن بهتر آن در ذهن دانشآموز ميتوان اينگونه مطلب را بيان کرد:
افراد و مقامات مهم هر کشور،هميشه محافظاني براي حفاظت از جان خود دارند كه در همه جا به همراه آناناند مثل رئيس جمهور يك كشور که محافظان زيادي دارد كه در همه حال وي را همراهي ميكنند تا او را از خطرات احتمالي نجات دهند. از سوي ديگراين محافظان به علت همراهي هميشگي با وي هميشه ناظر بر كارهاي او نيز هستند و هيچ كار رئيس جمهور از ديد آنها پنهان نيست.
حال اگر خدا براي ما انسانها محافظاني قرار داده است، اولا نشان از آن دارد كه ما افراد مهمي براي او هستيم و خداوند به تك تك ما انسانها به ديد يك فرد مهم نگاه ميكند و از همين رو براي ما محافظاني قرار داده تا ما را از خطرات حفظ كنند و ثانيا كساني كه هميشه همراه ما هستند قطعا به تك تك اعمال ما نيز آگاه خواهند بود.
پس حال كه ما اين قدر در نزد خدا مهم هستيم، خودمان نيز قدر خود را بدانيم و با كارهاي بيارزش و گناه آلود از ارزش خود نكاهيم.
4- در اين درس، علاوه بر توجه به بحث محافظت كه درصدد تبيين رابطهي محبت آميز خداوند با بندگانش بود، به نشانههاي ديگري نيز از توجه و محبت خاص خداوند به انسانها، اشاره شده است.
نعمتهايي همچون توانايي خاص انسان براي رسيدن به رشد اخلاقي كه باعث ميشود كارهاي خوب و بد را بشناسيم و بتوانيم درون خود را به صفات خوب اخلاقي مزين كنيم و يا صفت انديشيدن و تفكر كه باعث ميشود بتوانيم در هر مسالهاي به خوبي تفكر كنيم و براي زندگي خود برنامه و هدف داشته باشيم.
همهي اين نعمتها نشان ميدهد كه ما انسانها مورد توجه خاص خدا بودهايم و يقينا اين همه نعمت نميتواند بدون دليل باشد.
برای دریافت کتاب معلم(راهنمای تدریس)پیام های آسمان پایه ی هفتم برروی تصویرزیر کلیک کنید.
بنده دبير قرآن- پيام هاي آسمان وعربي هستم
اين وب سايت رابراي استفاده دبيران ودانش آموزانمحترم طراحي نموده ام اميدوارم مفيد باشد
مارابانظرات سازنده خود یاری نمایید با تشکر