کانال وب سایت تدریس الکترونیکی را در تلگرام دنبال کنید
Telegram.me/musavi1348
کانال وب سایت تدریس الکترونیکی را در تلگرام دنبال کنید
Telegram.me/musavi1348
برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
http://s7.picofile.com/file/8247658050/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C_7_%D9%862.pdf.html
در اوایل قرن بیست آلبرت انشتین نشان داد که ماده می تواند به انرژی تبدیل شود.با استفاده از نظریه انشتین در سال 1940 دانشمندان با قرآیند شکافت هسته ای نخستین انرژی را از ماده بدست آوردند و در طول جنگ جهانی دوم ایالت متحده با استفاده از انرژی شکافت هسته بمب اتمی درست کرد و جنایت هروشیما و ناکازی را مرتکب شد.
فیلم کارتون حضرت یونس علیه السلام برای استفاده دبیران محترم در کلاس های قرآن وپیام های آسمان
برای دریافت فایل فیلم حضرت یونس کلیک کنید
برای دریافت فایل روی لینک زیر کلیک کنید
http://s3.picofile.com/file/8216454334/%D8%AF%D8%B1%D8%B3_1.docx.html
با نام ، ياد و توكل بر خداوند متعال محتواي الكترونيكي آموزشي درس ]چهارم عربي هشتم ، جهت استفاده دبيران محترم در كلاس درس و استفاده دانش آموزان عزيز در كلاس و منزل تهيه و توليد شده است . اين محتوا در راستاي اهداف كتاب درسي و مولفين كتب درسي تهيه و ارائه شده است محتواي ساخته شده داراي خصوصياتي به شرح ذيل مي باشد .
- مطابق با اهداف كتاب درسي
- قابليت استفاده در كلاس درس توسط دبيران محترم و استفاده دانش آموزان در منزل
- قابليت اجرا بر روي سي دي و همچنين هارد كامپيوتر
- تعاملي بوده و داراي آزمونها و تمارين تعاملي مختلف مي باشد .
- داراي بازيهاي لغات جهت تثبيت دامنه لغات دانش آموزان مي باشد
- همراه با صوت عربي و ترجمه متون بوده كه قابليت كنترل توسط كاربر را دارد .
- سعي شده است پويا و جذاب باشد تا انگيزه بيشتري جهت استفاده دانش آموزان ايجاد نمايد .
- و...
و اما صفحه اصلي محتواي ساخته شده
مفاهیمی که ما در ذهن داریم، همگی متخذ از مخلوقات و یا ساخته ی ذهن خود ماست. چگونه با این مفاهیم می توان خدای " لیس کمثله شئ " را شناخت؟
این سوال را از دو منظر می توان پاسخ داد؛ یکی از منظر دینی و دیگری از منظر عقلی. یعنی منظور مطرح کننده ی این اشکال ، یک بار این است که در دین به ما گفته شده است : خدا " لیس کمثله شئ" است ؛ لذا نباید سعی کنیم که خدا را با این عقل ناقص خود بشناسیم. در این جا ، مطرح کننده ی اشکال می تواند به برخی از احادیث نیز متمسک شود ؛ برای مثال : " لاتتفکروا فی ذات الله " ، " لاتتکلموا فی الله " ، " ایاکم والتفکر فی الله " ... 1 یا : " کل ما میّزتموه بأوهامکمفی أدقّ معانیه فهو مخلوق مصنوع مثلکم مردود الیکم و لعل النمل الصغار تتوهم أن لله تعالی زبانیتین."2
در جواب چنین کسی باید گفت:
اولا در خود اخادیث اهل بیت (ع) ، سخنانی کاملا خلاف این را نیز می بینیم. در موارد فراوانی ، به تفکر در باب خدا توصیه شده است ؛ مثلا : " افضل العبادۀ إدمان ُ التفکر فی الله" 3 . امام خمینی« ره» مطلب را چنین توضیح می دهد : " آن تفکری که منع شده ، یا تفکری در کنه ذات است – که اساسا امری محال است و این احادیث می گویند سودای بیهوده در سر نپرورانید که خیال کنید می توانید به کنه ذات پی ببرید- یا خطاب به دسته ای از مردم است که قلوبشان طاقت استماع برهان ندارد و استعداد ورود در این گونه مباحثات را ندارند."4
ثانیا ، همان طور که استاد مطهری به خوبی نشان داده است ، " استدلال هایی که در متون اسلامی ، یعنی در قرآن و احادیث و ادعیه مأثوره اسلامی در زمینه ی علم خداوند ، قدرت خداوند ، بساطت خداوند ، نفی صفات زاید بر ذات ، و سایر مسایل الهی شده است ، از نوع استدلال منطقی و تجزیه و تحلیل فکری است و اگر عموم مردم مکلفند که مقلد و متعبد باشند ، پس این استدلال ها و تجزیه و تحلیل های منطقی برای چیست و بر ای کیست ؟"5
اما گاهی مطرح کننده ی اشکال ، کقصود دیگری دارد ؛ یعنی توجهش به دستگاه ادراکی بشر است و مسأله را از منظر عقلی مطرح می کنند و می گویند : " این دستگاه ادراکی ، توانایی شناخت خدایی را که هیچ مثل و مانند و مشابهی ندارد و بی نهایت است و ... ، ندارد. استاد شهید مطهری به این اشکال چنین پاسخ می دهند:
" این مطلب عقلا و شرعا صحیح است که خداوند را مانندی نیست : لیس کمثله شئ . او را به هیچ چیز و هیچ چیز را به او نمی توان تشبیه کرد ؛ خاک را با علام پاک نسبتی نیست. و هم این مطلب دیگر صحیح است که بشر قادر نیست به کنه ذات و صفات حق پی ببرد. ولی این جهت ایجاب نمی کند که امتیاز و تفاوت مخلوق و خالق در این جهت باشد که هر معنی و صفت که درباره ی مخلوق صدق می کند ، درباره ی خالق صدق نکند و باعکس. تفاوت خالق و مخلوق در وجوب و امکان ، در قدم و حدوث ذاتی ، در تناهی و عدم تناهی ، و در بالذات و بالغیر بودن است. فی المثل خداوند عالم است و انسان هم عالم است. علم هم جز به معنی آگاهی و احاطه و کشف نیست. تفاوت در این است که خداوند عالم بالوجوب است و انسان عالم بالامکان ؛ او قدیم العلم است و انسان حادث العلم. او عالم است به کلی و جزیی و گذشته و حاضر و غیب و شهادت : " ولا یَعزُبُ عن علمه مثقال ذرۀ " و انسان عالم است به قسمت بسیار محدودی. علم او بالذات است و علم انسان بالغیر . تفاوت آن علم و این علم تفاوت نامتناهی و متناهی است ... . پس صحیح است که خداوند مانند مخلوقات و مخلوقات مانند خالق نیستند ؛ ولی نفی مثلیت مستلزم اثبات ضدیت نیست . این گونه تنزیه که بگییم هر چه درمخلوق است ، مغایر و مخالف و مباین است با آنچه در خالق است ، اثبات نوعی ضدیت است میان خالق و مخلوق ؛ حال آن که همچنان که خداوند را مثل نیست ، ضد نیز نیست ؛ مخلوق ضد خالق نیست ، بلکه پرتو خالق و آیت و مظهر اوست . این تلقی از آن جا ناشی می شود که مفهوم و مصداق با یکدیگر خلط شده اند ؛ یعنی وجود خارجی ِ مخلوق مانند خالق نیست ، نه این که هر مفهومی که بر مخلوق صدق می کند ، بر خالق صدق نکند."6
استاد مطهری در ادمه توضیح می دهد که طرح چنین اشکالاتی ، ناشی از عدم شناخت دقیق " حدود توانایی عقل " است و " نظر دانشمندانی که مدعی شده اند ، توانایی عقل محدود است به تجرید و تعمیم و ترکیب و تصرف و عمل در آن چه از طریق حواس به دست می آید و بس ، ناشی از عدم بررسی صحیح و عدم نقادی کامل دستگاه اندیشه است . "7
( در پاسخ سؤال " خدا را چگونه باید تصور کنیم ؟" توضیحات بیشتری خواهد آمد) .
_______________________________________________________
این احادیث با عبارات مختلفی در منابع زیر نقل شده است: اصول کافی، ج 1 ، ص 93 ( کتاب التوحید ، باب النهی عن الکلام فی الکیفیه ، حدیث 7 ) ؛ التوحید صدوق ، صص 457-454 (باب 67 ، احادیث 1و2و9 ) . به نقل از شرح چهل حدیثامام خمینی « ره » ، ص210 ، پاورقی19
بحارالانوار،ج69، ص293. امام باقرعلیه اسلام فرمود : " هرچه را که شما در باریک ترین توهمات خود مشخص کنید و بپندارید که او خداست، آن ساخته و پرداخنه ذهن شماست. شاید مورچه های ریز هم تصورشان این باشد که خداوند مانند آن ها دو شاخک دارد. " این حدیث را استاد مطهری با عبارات متفاوت در پاورقی های اصول فلسفه و روش رئالیسم ، ج5 ، ص 160 آورده است.
امام خمینی ، شرح چهل حدیث ، ص194.
برای تفصیل بحث ، ر.ک: شرح چهل حدیث، صص 195-192؛و نیز پاورقی های استاد مطهری بر اصول فلسفهو روش رئالیسم،ج5،صص174-172
پاورقی های اصول فلسفه و روش رئالیسم،ج5،صص175؛ و نیز ص 28 و صص 46-45
همان،صص 170-169
همان ص 170
منبع: کتاب پرسشها و پاسخ های دینی از حسین سوزنچی
کاری از گنجینه عربی خانم علیزاده
تعداد صفحات : 5
بنده دبير قرآن- پيام هاي آسمان وعربي هستم
اين وب سايت رابراي استفاده دبيران ودانش آموزانمحترم طراحي نموده ام اميدوارم مفيد باشد
مارابانظرات سازنده خود یاری نمایید با تشکر